středa 30. října 2013

Dýňový cheescake

Dnešní článek bude pokračováním předchozího a hlavně bude moc moc dobrý. Vlastně naprosto úžasný, protože bude o podzimní perle v podobě dýňového cheescaku, voňavém po skořici, skoro jako předzvěst Vánoc. Potěší duši i tělo vůní, strukturou i veselou podzimní barvou. Zvláštní bude článek proto, že to v podstatě dvoučlánek, a taky proto, že recept najdete někde úplně jinde - a to na blogu mé kamarádky Míši, která mě svým neutuchajícím pečícím entuziazmem nakazila :-) Nebyla bych to opět ale já, kdybych si v každém z koláčů neudělala nějakou svojí úpravu. Pojďme se na ně podívat!



Nedávno jsem vařila podzimní variaci na téma dýně, respektive krémovou dýňovou polévku. Byla výborná, proto jsem neváhala a koupila jsem si další dýni, ale nějak jsem nevěděla, co s ní dalšího vykouzlit. Dýňový kompot? Máslo? Koláč? No a pak přišla Míša se svým receptem na dýňový cheescake. Vypadal lahodně už od pohledu a tak jsem si řekla: Proč ne? 

Dýňový cheescake


Komplet recept, stejně jako u předchozího koláče, je tady na blogu u Míši a já znovu popíšu postup. Ano, nebude to stručně, však vy mě už znáte. 

Korpus koláče je stejný, jako jakýkoliv jiný cheescake, tedy sušenkový a máslový. Koupila jsem máslové věnečky (takové uplně obyčejné, bylo jich hodně za málo peněz a byly docela chutné), čtvrt kila jsem jich nadrtila válečkem, dobře se tím uvolňuje stres :-) Zabalila jsem je do dvou sáčků a do utěrky a tak nějak je mlátila a válela. Výsledkem byla hrubá strouhanka, kterou jsem zalila rozpuštěným máslem a umíchala do drobenky. Tu je třeba napěchovat do formy o průměru cca 20 cm a následně upéct 8 - 10 minut při 180 °C. 

Nejpodstatnější je ale dostatečně dopředu si vytvořit dýňové pyré. To se vezme voda, cukr a koření - skořice, badyán a kousek vanilkového lusku a dá se společně svařit, po dvou minutách varu do tohoto sirupu přidáme očištěnou nakrájenou dýni hokkaidó. Tu není třeba ani loupat, jak jsem se nedávno dozvěděla a na vlastní oči přesvědčila. Dýni vaříme minimálně 20 minut a to bez pokličky, aby se odpařilo dostatek vody a sirup krásně zhoustl a obalil dýni. Po uvaření rozmixujeme dýni do jemného pyré a necháme úplně vychladnout. 

Pokud nemáme potřebné koření, ale disponujeme perníkovým kořením, můžeme jej použít. Já dala cca 1,5 kávové lžičky na půl kila dýně. Pokud koření máme, nezapomeneme ho před mixováním vyndat. Skořice by asi nadělala pěknou neplechu :-) Pyré určitě ochutnejte, jestli nepotřebuje něčím "doladit". Mě přišlo příliš jednostranně sladké, tak jsem k němu přidala šťávu a kůru z půlky citronu. Může to být ale tím, že jsem nepoužila vanilkový lusk, badyán a skořici, ale to perníkové koření. 

Zatímco nám chladne pyré a korpus na koláč, připravíme si poslední komponentu - tvarohový základ. Jak píše Míša na blogu, je možno použít ricottu, mascarpone nebo právě tvaroh. Já jsem použila tučný měkký tvaroh, který jsem vymíchala s cukrem a postupně přidala 3 celá vejce. Jakmile pyré vychladne, po lžících ho přidávejte do základního krému, až je pěkně oranžový a voňavý. 

Pak už jen poslední krok, krém nalijte do formy, trochu s ní bouchněte, aby utekly bublinky a šup s ním do trouby. Napřed 15 minut na 180°C a pak troubu ztlumíme na 125°C a dopékáme cca 35 minut. Cheescake je hotový pokud se prostředek pořád trochu klepe. 
Když se podíváte na fotku mého koláče, vidíte na povrchu tmavší flíčky, to je způsobené tím, že jsem zbylé dýňové pyré nakladla na tvarohovo-dýňovou hmotu, ještě než šel koláč do trouby :-)

Koláč nechte důkladně vychladit a nikdy, nikdy, NIKDY ho nejezte ještě vlažný. Já to zkusila a vážně to není ono! Jen si počkejte, ono to za to stojí :-) 

Je to prostě koláč k nakousnutí! 


Jaký koláč máte nejraději? A co dýně, máte svůj oblíbený dýňový recept, sladký slaný, tekutý, zapékaný? Napište mi o tom, abych měla zase novou inspiraci :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat