sobota 23. února 2013

Jak jsem zvládla své první halušky se zelím

Po dlouhé době nemoci jsem znovu dostala chuť něco zajímavého ukuchtit. Když je člověk nemocný, jediné, co se pak doma vaří, jsou čaje. Ovocný, černý s citronem, zázvorový s medem (silný jako čert) a na nějaké hopsání v kuchyni není ani pomyšlení. Ale jelikož je mi už líp, a mám mlsný jazýček (a nejsem taková doma sama), tak jsem se odhodlala k další kuchařské metě. Bramborové halušky s kysaným zelím. S mamkou jsme je doma dělaly mnohokrát, ale ještě nikdy jsem se do nich nepustila sama. A to byla výzva, které se jednoduše nedalo odolat :-)



Takové halušky se zelím a uzeným masem či slaninou jsou pro neznalé bojem na několika frontách naráz. Nejednou jsem si říkala: "Proč já?" a v jednom okamžiku mi dokonce propukl v kuchyni takový Chaos (ano, s velkým písmenem), až jsem myslela, že se to nedá v životě uklidit. Co na takové tradiční halušky budeme potřebovat? 



  •  6 středně velkých brambor (u mě cca 700g)
  • 300 g polohrubé mouky (nebo půl napůl s hladkou)
  • 1 dcl mléko
  • 1 vejce
  • sůl
A na zelí potřebujeme:
  • 150 g uzeného špeku
  • 150 g anglické slaniny
  • 1 cibule
  • 1 sáček kysaného bílého zelí (500 g)
Recept na těsto na halušky je velmi jednoduchý, jen dám jednu radu dopředu. Začneme tím, že si vezmeme velký hrnec který do 2/3 až 3/4 naplníme vodou, přidáme sůl a lžíci oleje a dáme vařit. Abyste to pak nemuseli na poslední chvíli dělat jako já, s rukama od strouhaných brambor. Tím se tedy konečně dostáváme k těstu. Brambory si oloupeme, omyjeme a nastrouháme na jemném struhadle. Pokud pustili opravdu 'hodně' vody, tak můžeme část odcedit, ale není to nutné. Strouhané brambory posypeme alespoň dvěma lžičkami soli, přidáme vejce a mléko a dosypeme postupně mouku. Jak mouky tak mléka (či vody) přidáváme podle potřeby tak, aby výsledné těsto mělo kašovitě-tekutou konzistenci, ze které půjdou lžičkou vykrajovat halušky. 

Ti vybavenější mohou použít třeba takový haluškátor neboli síto na halušky, já jsem se musela spokojit s těžkou skleněnou mísou v ruce, a polévkovou lžící. Špičkou lžíce jsem odkrajovala z těsta, a vkládala jednotlivé kousky do vroucí vody. Vždy jsem si lžíci namočila, a zároveň promíchala vařící se halušky. Tuto várku těsta je ideální vařit na dvakrát, napřed nahaluškujeme půlku těsta, necháme je vyplavat na povrch a ještě chvíli vařit. Mě stačilo tak 5 minut po vyplutí na povrch a pak jsem je děrovanou naběračkou sbírala do mísy. Je třeba si při vykrajování halušek počínat rychle, aby ty první nebyly už rozvařené, když vkládáte poslední z várky. 

Pokud jste opravdu rychlí, tak si mezi jednou a druhou várkou stihnete nakrájet na kostičky špek a anglickou slaninu a dáte je do kastrolu pomalu vyškvařit, aby pustila vůně a tuk. To byl ten okamžik, kdy vypukl Chaos u mě v kuchyni, nikde nebyla volná odkládací plocha, jak jsem se snažila být co nejrychlejší, nic nerozvařit a vše stihnout :-)
Když se nám dovaří všechny halušky, přendáme je do velkého sítka a propláchneme studenou vodou. Zbavíme je tak přebytečné lepkavé škrobové vody a taky drobných kousíčků odpadlých halušek a strouhaných brambor. Navíc se pak tolik nelepí k sobě. 


K osmaženému špeku a anglické slanině (samozřejmě to může být cokoliv máte rádi, třeba kousek dobrého uzeného) přidáme jednu cibulku nakrájenou na větší kousky a necháme jí udělat dozlatova. Pak už jen vmícháme kysané zelí, které předtím částečně slijeme, ale neždímeme ani neproplachujeme. Je vhodné ho trochu pokrájet nožem, než ho dáme do hrnce, abyste pak nemuseli jako já použít kancelářské nůžky na zelí, ležící už v hrnci :-D


Podusíme zelí společně s masem a cibulí aspoň 5 - 10 minut a potom obsah hrnce přesuneme do mísy s halušky, přidáme sůl a pepř podle chuti. Promícháme. Servírujeme. Papáme!

Dobrou chuť přeji.
A co Vy, už víte, co si dneska dáte? :-) 


2 komentáře:

  1. Přiznávám se, že halušky dělám celkem často. Z pytliku! Nikdy jsem se nesháněla ano po receptu tak mě překvapilo, že jsou ze syrových brambor jako chlupatý knedlíky. Ty bych si taky dala mnam!
    Každopádně vypadají skvěle a třeba je taky někdy udělám "poctivě".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A hlavně jsou moooc dobrý:-) Dneska, po dvou dnech od uvaření, byly pořád měkké a vůbec ne gumové:) Takže za mě už jedině takhle.

      Vymazat