pátek 15. ledna 2016

Kuchařky kam se podíváš: Vánoční nadílka

Miluju kuchařky, ráda se na ně dívám, ráda jimi procházím a kochám se úžasnými obrázky načančaných jídel. Ráda se zastavím jen tak u poličky v knihkupectví a prolistuji první co mi padne do ruky. U každého receptu si říkám: "Tohle musím vyzkoušet!" ... "Tyjo, tohle vypadá skvěle!" Miluju to nadšení nad krásnou kuchařkou a mám radost, že několik moc pěkných vlastním. Většinu jsem si koupila sama, ale několik jich ke mě připlulo jako dárky. A zrovna o várce kuchařek z posledního vánočního nadělení bych se dneska ráda rozepsala :) 


Letos jsem asi byla moc hodná, protože jsem na Vánoce dostala hned dvě krásné kuchařky a další dvě jsem si koupila sama! A protože nemá cenu to dál protahovat, tak vám své klenoty hned krátce představím. 

Klenoty klasické evropské kuchyně 
Roman Vaněk 

Klenoty jsem dostala pod stromeček od mé skvělé sestřičky. Jsou, společně s Poklady klasické české kuchyně a Kouzlem kuchyně Čech a Moravy, klasikou mezi českými kuchařskými knihami poslední doby. Vytvořené byly pod taktovkou ředitele Pražského kulinářského institutu (Prakul) Romana Vaňka s jeho stálým týmem spolupracovníků jakými jsou fotograf Pavel Bílek, šéfkuchař Prakulu Zdeněk Marcín, pekař Martin Hanus, šéfkuchař Jaroslav Zahálka, cukrář Drahomír Peterka. Na spolupráci na Klenotech z Londýna přijal pozvání do týmu dokonce šéfkuchař restaurací Gordona Ramseyho Chris Arkadieff.
Celá kuchařka je rozdělená na 10 oddílů - Vývary, Základy, Omáčky, Polévky, Maso, ryby, drůbež a mořské plody, Těstoviny, pizza a rýže, Zelenina, vejce a sýr, Slané pečení, Sladké pečení, Dezerty. V celé knize najdeme na 200 receptů doprovázených nepřeberným množstvím skvělých fotografií nejen finálního jídla, ale i velmi podrobných fotografií z průběhu samotné přípravy. Stejně podrobnými, takzvaně krok za krokem, jsou sepsány i jednotlivé recepty, které zaručují téměř stoprocentní jistotu úspěchu. Každé jídlo má u sebe uvedenou i stručnou historii, odkud pochází, kdy se začalo objevovat a jak se třeba v průběhu času měnilo.
Mimo receptů obsahuje kuchařka i spoustu tipů, šikovných rad, na začátku a na konci zajímavé ilustrace s rozdělením mas na jednotlivých zvířatech nebo třeba jak vypadá ta správná plná lžička soli či hrst sekaných bylinek.
Kuchařky od Romana Vaňka vynikají jednoduchým stylem, elegancí, přehledností a takovou jakousi čistotou (dokud je nezačnete používat v kuchyni pořád :-) Ačkoliv mám jen dvě knihy z Romanovy série, jsou to moje srdeční záležitosti a nedám na ně dopustit! 
Prozatím jsem z této kuchařky vyzkoušela: těsto na pizzu, hovězí vývar


Jídlo jako životní styl 

Petra Lamschová, Petr Havlíček

Druhou kuchařku jsem dostala od tchýňky, od které jsem dostala už několik jiných kuchařek, zaměřených především na zdravé stravování. Tato kuchařka je zaměřená na životní styl, a její specialitou, jestli to tak můžu říct, je to, že u každého receptu jsou vypsané hodnoty nejen celkové energie, bílkovin, sacharidů a tuků, ale také cholesterolu, sodíku a vlákniny. Takže ideální pro ty, kteří sledují co a kolik toho přesně jedí. 

Kniha je rozdělena do 7 sekcí, každá sekce se týká jiné oblasti stravování - vaření pro děti, jídla v těhotenství a při kojení, nejlepší jídla při sportu, jídla pro hubnutí, pro udržení postavy atd. V každé sekci je 10 nejpalčivějších otázek s odpověďmi a 10 na pohled jednoduchých, ale v celku zajímavých a chutných receptů, které se k ní vyloženě hodí. 

Nejsou to až tak náročné recepty, spíš zajímavé tipy na rychlé obědy. Nečekané kombinace chutí nebo prostě jen inspirace, když nevíte co by. 


Lahodné dárky
Jess McCloskeyová

Jak jste si určitě na mých stránkách všimli, mám zde sepsáno několik receptů na dobroty, které se s se správným způsobem zabalení dají použít jako moc krásné jedlé dárky - játrovou paštiku, nakládané sýry a rajčata, domácí pralinky atd. Proto mě při procházení jednoho internetového knihkupectví doslova praštila do očí knížka "Lahodné dárky". Je plná receptů na na drobnosti k nakousnutí, s tipy na ozdobné krabičky pro uložení, či zdobení. 

Recepty jsou rozděleny do osmi kapitol - Pralinky a čokoládové bonbony, Moučníkové kuličky v čokoládě, Košíčky a jiné pochoutky, Karamel a fondán, Zavařeniny a želé, Pomazánky a čatní, Oleje, octy a omáčky a nakonec Pikatní pochoutky. 

Na receptech je hodně vidět, že autorka pochází z Ameriky, protože některé kombinace jsou opravdu zvláštní - například Nakládaná vejce s červenou řepou :-) U jiných se naopak moc těším, až se konečně dostanu k výrobě. Jako první mi bylo přítelem zadáno, že musím připravit Jablečné želé s chilli papričkami! Takže se nebojte, hned jak se do něj pustím, budete o tom vědět i vy. 


Zdravě k stravě
Gerdička a kolektiv

Poslední kuchařkou, spíš kuchařinečkou, z pod vánočního stromečku, kterou jsem si též pořídila sama je malonákladový počin facebookové komunity Zdravě k stravě. Tato útlá knížečka obsahuje zajímavé lehké recepty dodané samotnými členy komunity a jeden z receptů je i můj vlastní - žitno-celozrnný semínkový chléb. 

Kuchařka obsahuje 23 jednoduchých receptů, doplněných fotografiemi a stručným popisem postupu. Recpety nahrazují klasické suroviny méně tradičními, leč zdravějšími - špalda místo hladké mouky, sojové mléko a smetana místo kravského, používá se v nich bulgur, jáhly, kokosový olej, klasické těstoviny jsou nahrazeny celorznnými atd. Rozhodně se těším, až si vyzkouším polévku z pečených rajčat nebo hráškový krém :-) 

Žádné komentáře:

Okomentovat