úterý 4. června 2013

Jak jsem vyráběla tavený sýr

Není to tak dávno, vlastně asi jen dva dny zpátky, co jsem narazila při prohlížení facebookové stránky Dobré rady a nápady na jeden jednoduchý, leč neskutečný recept. Byla jsem k němu skeptická, a když jsem si ho později trochu "vygooglila" abych si o něm zjistila víc, našla jsem ho všude možně, dokonce i na tak kontroverzním webu, jako je mimibazar :-) To mě možná krapet zviklalo, ale nikoliv odradilo!
Koho by nelákalo si aspoň jednou zkusit vytvořit vlastní tavený sýr bez většiny průmyslově přidávaných éček a hromady tavících solí, kde navíc nemáme jistotu, co že do to těch lahodných roztíracích trojúhelníčků vlastně natavili? 

Komentáře pod jednotlivými recepty se různily a co člověk, to jiný názor a jiný výsledek. Té to vyšlo skvěle, té to nic neudělalo, tady to miluje celé rodina a támhle to letělo do záchodu. Řekla jsem si, že za těch pár korun, co dám za suroviny, mi ten hokus pokus za to stojí a vyrazili jsme na nákup :-)

Na "domácí" tavený sýr potřebujeme

  • měkký tučný tvaroh - tzv. kostku (zabalenou v papíru jako máslo)
  • jedlou sodu
  • 2 lžičky másla
  • koření a dochucovadla dle vlastního uvážení
Jak je vidno, věcí moc nepotřebujeme, ale jak teda z těchto surovin vytvoříme vlastní tavený sýr? 
Jednoduše! Vezmeme si misku, vyklopíme do ní tvaroh, který posypeme necelou lžičkou jedlé sody a pořádně promícháme. Necháme uležet tak 10 - 15 minut. Znovu promícháme, a začínáme pozorovat, že ten tvaroh už tak docela jako tvaroh nevypadá. To je nejvyšší čas dát na pánvičku rozehřát 2 lžičky másla a do roztaveného másla náš pozměněný tvaroh vyklopíme. 
Na mírném plameni důsledně mícháme a přímo pod vařečkou nám tvaroh mění strukturu z tvarohové na sýrovou, je lesklý a lepkavý :-) Jakmile je většina tvarohu proměněná v sýr, můžeme pánvičku stáhnout z plamene a jen pozvolna domícháme a přisypeme koření dle chuti. Já dala sůl, bez ní by to bylo poněkud ... mdlé, potom trochu čerstvého mletého pepře a česneku. Možná si říkáte, proč zrovna česnek... časté komentáře pod receptem se zmiňovaly o tom, že je ve výsledném sýru "strašně cítit soda", tak jsem si říkala, že česnek by to mohl přebít :-) Určitě by do našeho sýru byla výborná bazalka, čerstvá nebo mražená pažitka, petřželka, červená paprika... Prostě každý podle sebe.
Hotovou hmotu je dobré co nejdřív přelít do nějaké nádoby, třeba plastové krabičky s víčkem, aby se sýr dal uchovat v lednici. 


Já jsem sýr ochutnávala k večeři hned po dovaření a byl výborný, trochu jsem se bála, co se s  ním stane přes noc v lednici. Kupodivu se nestalo vůbec nic, jen trochu zatuhl, mazat se dá ale pořád dobře. Nechutná úplně přesně jako klasický tavený sýr, je víc podobný takovému tomu taveném sýru v plátcích, jak je každý zabalen zvlášť. Ale hlavně, není vůbec ale vůbec špatný. Už se těším, až budou čerstvé vlastno-vypěstované bylinky... 

Dobrou chuť a hodně štěstí při výrobě vlastního domácího sýru :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat